تارنمای رضوی ذوی القربی

کوششی در جهت نشر و گسترش فرهنگ رضوی

تارنمای رضوی ذوی القربی

کوششی در جهت نشر و گسترش فرهنگ رضوی

تارنمای رضوی ذوی القربی

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود:«ستدفن بضعة منی بخراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته ولا مذنب الا غفرالله ذنوبه»(عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص 257)؛
پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏کاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

رفتار انسانی با همه انسان ها

شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰ ب.ظ

 آفتاب گردان

   امام رضا(ع): قال رسول الله(ص): رأسُ العقلِ بعدَ الایمانِ بالله، التَودُّدُ الی النّاس، و اصطِناعُ الخیرِ ال کلِّ برٍّ و فاجرٍ.1

   » پیامبر(ص) فرموده است: اوج خردمندی -پس از ایمان به خدا- دوستی با مردم و نیکوکاری نسبت به هر انسان است؛ چه نیکوکار باشد و چه بدکار.

      رفتار انسانی با همه مردم و همه شهروندان آیین رضوی است. مردمان چه نیکوکار باشند، و چه تبهکار، چه انسان هایی درست و وظیفه شناس و متعهد باشند، و چه بی تعهد و نابهنجار و زشت سیرت؛ باید با همه رفتاری انسانی داشت.

   انسان در روابط گروهی و در جامعه، باید انسانیت خویش را به اثبات رساند، و بر اساس انسانیت خود با همگان رفتاری انسانی داشته باشد؛ یعنی میزان و ملاکِ رفتاری و راه و روش سلوکِ اجتماعی باید انسانیت انسان باشد، نه چگونگی و رفتار و هنجار های دیگران. از این رو نباید رفتار نیک خود را از دیگران دریغ داشت و به این علت که آنان افرادی کج رفتار و نابهنجارند. چه بسیار که رفتار انسانی با انسان ها، آن ها را به خود آورد، و بیدار سازد، و به اشتباه خویش آگاه کند، و این می تواند آموزنده اصول انسانی و گسترش دهنده انسانیتها باشد.

   در سخن امام حسین(ع) کار انسانی و نیک به ژاله های بهاری مانند شده است، که بر همه سرزمین ها و سنگلاخ ها می بارد، و قطره ای را از سنگی، صخره ای و شوره زاری، و بیابان لم یزرعی دریغ نمی کند.

   امام حسین(ع)- قالم عنده رجلٌ: اِنَّ المعروفَ اِذا اُسدِی ال غیر اَهلِه ضاع. فقال(ع): لَیس کذلک، و لکن تکونُ الصَّنیعةُ مثل وابِل المَطَر تُصیبَ البرَّ و الفاجر. 2

   » شخصی نزد امام(ع) گفت: هرگاه کار نیک و انسانی به نا اهلان (و نا انسان ها) پیشکش شود تباه شده است. در این هنگام امام حسین(ع) فرمود: این چنین نیست، بلکه کار انسانی (و نیک) بسان بارانهای دانه درشت ( و ژاله های بهاری) است که بر نیکوکار و بدکار فرو می ریزد.

1- عیون أخبار الرضا(ع) 35/2

2- تحت العقول /175.

فراز هایی از: سخنان امام رضا(ع) / دفتر نخست / محمّد حکیمی / موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی / ص 50

نظرات  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی